reklama

10 najväčších bitevných lodí postavané za 2.sv.vojny

V tomto článku vám ponúkam rebríček desiatích najväčších bitevných lodí, ktoré boli postavené v období druhej svetovej vojny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Obrázok blogu

10. a 9. Miesto

Posledné miesto patrí francúzskému loďstvu, ktoré 17.01.1939 a 06.03.1940 spustilo na vodu dve bitevné lode triedy Richelieu. Jedna niesla názov po slávnom kardinálovi za čias francúzského kráľa Ľudovíta XIV., kardinála Richelieua. Druhá mala byť pôvodne pomenovaná Verdun ale nakoniec niesla meno Jean Bart. V tejto triede boli zaradené ešte dve lode. Jednu, pod názvom Clemenceau, dokončili Nemci a stavba švrtej lode tejto triedy bola zrušená v roku 1941 a mala niesť meno Gasgoigne.

 Lode boli dlhé 247 metrov, 33 metrov široké. Ponor lode presahoval 10 metrov. Maximálny výtlak lodí bol 47 500 ton. Maximálna rýchlosť sa pohybovala okolo tridsiatích uzlov. Posádku obidvoch lodí tvorilo okolo 1500 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ich hlavnou výzbrojou bolo osem diel kalibru 381mm. umiestené na dvoch štorhlavňových vežiach na prove.

Jean Bart nastúpila do aktívnej vojenskej služby v roku 1940. Najviac starostí spôsobila americkým silám vyloďujúcim sa v Severnej Afrike, presnejšie v priestore marockého hlavného mesta Casablanka. 8. novembra 1942 bojovala proti americkej bitevnej lodi USS Massachusetts. Vtedy mala v poriadku len jednu štvordelovú vežu hlavného kalibru a čelila deviatím delám kalibru 406 mm, pri čom strely americkej bitevnej lode riadilo špeciálne lietadlo. Po niekoľkých minútach bola loď zneškodnená a uviazla na plytčine ale inváznym vojskám kládla odpor do 11. novembra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 V povojnových rokoch bola zošrotovaná.

Obrázok blogu

Richelieu nastúpila do aktívnej služby 15.06.1940. Prvé dva roky strávila v Dakare, kde sa nakoniec pridala k spojeneckej flotile. Po prezbrojení v USA sa zaradila k spojeneckej východnej flotile.

 Taktiež v povojových rokoch ju zošrotovaly.

Obrázok blogu

8. a 7. miesto

Toto miesto patrí Hitlerovskému Nemecku. V prvom roku vojny Nemci spustili na vodu svoje najväčšie lode triedy Bismarck a to lode Bismarck, pomenovaná podľa "železného kancelára" Otta von Bismarcka, a Tirpitz, pomenovaná podľa veľkoadmirála Alfreda von Tirpitza.

Ich dĺžka bola 251 metrov, šírka 36 metrov s ponorom 8,7 metra. Maximálny výtlak 52 600 ton. Ich maximálna rýchlosť bola 31 uzlov a posádku tvorilo cez 2000 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavnú výzbroj tvorilo osem diel kalibru 381mm. umiestených na štyroch dvojdelových vežiach. Dve boli umiestené na korme a dve na prove. V strede lodí bol umiestený obojstranný katapult na prieskumné lietadlá.

Bismarck bol spustený na vodu 14.02.1940 a do aktívnej služby sa zapojil 24.08.1940. V máji 1941 sa vydal na svojú prvú a zároveň aj poslednú plavbu cez Atlantik, kde mal spolu s ťažkým krížnikom Prinz Eugen potápať spojenecké obchodné lode. Len sa mu podaril lepší úlovok. 24. mája nad ránom potopil britský bitevný krížnik Hood, ktorý bol najväčším vojnovým plavidlom na svete pred spustením Bismarcka na vodu, a taktiež ťažko poškodil bitevnú loď Prince of Wales.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Bismarck bol potopený 27.05.1941 spoločnými silami britského letectva a námorných síl. Z posádky, ktorú tvorilo 2092 námorníkov sa zachránilo iba 115.

Obrázok blogu

 Iný osud mala loď Tirpitz, ktorá od spustení na vodu sa ukrývala v nórských fjordoch. Na jeseň 1943 ju ťažko poškodilo niekoľko britských špeciálnych miniponoriek. Týmto sa stala neschopná plavby po Atlantiku a zakotvila v nórskom prístave Tromso, kde ho 12.11.1944 potopili britské bombardéry Avro Lancaster.

Obrázok blogu

6.-3. miesto

Tieto štyri miesta obsadili americké bitevné lode triedy Iowa. Túto triedu tvorili lode USS Iowa, USS Wisconsin, USS New Jersey a USS Missouri

Ich dĺžka bola 270 metrov, šírka 33 metrov s ponorom 11,5 metra. Ich maximálny výtlak je 57 200 ton. Rýchlosť pri testoch presiahla 33 uzlov a ich posádku tvorilo 2800 námorníkov.

Táto trieda bola počas druhej svetovej vojny vyzbrojená deviatími delami kalibru 406mm, umiestených v troch trojdelových vežiach. Dve delové veže sú umiestené na prove a jedna na korme. Ich výzbroje sa nespočetne veľa krát menili.

USS Iowa bola spustená na vodu 27.08.1942 a do aktívnej služby sa zapojila 22.02.1943. Loď bola v zálohe v Kanadskom prístave Newfoundland, kde čakala v zálohe pre prípadne vyplávanie nemeckej lode Tirpitz. Loď sa stala verejnosti známou, keď prepravila amerického prezidenta F. Roosevelta do Casablanky, odkiaľ pokračoval na Teheránsku konferenciu.

Po niekoľkých prezbrojeniach slúžila americkému námorníctvu do roku 2006, kedy ju definitívne poslali do výslužby a dnes ju možno vidieť v meste Vallejo v štáte Kalifornia, kde verejnosti slúži ako múzeum.

Obrázok blogu

USS Missouri bola spustená na vodu 29.01. 1944 a k americkému námorníctvu sa pridala 11.06.1944. Táto loď sprevádzala lietadlové lode a svojou paľbou podporovala výsadkové vojská na Ivo Jime. 05.03.1945 bola priradená ku skupine lietadlovej lode USS Yorktown, ktorú sprevádzala s niekoľkými lietadlovými loďami ktoré podnikali útok na Japonsko. 24.03. 1945 sa pridala ako vlajková loď k lodiam ktoré začali ostreľovať ostrov Okinawa.

Na jej palube Japonsko podpísalo kapituláciu. USS Missouri bola taktiež niekoľko krát prezbrojená. V januári 1995 ju vyradili z činnosti. Dnes kotví v Pearl Harbour neďaleko potopenej bitevnej lode USS Arizona ako pamätník.

Obrázok blogu

USS New Jersey, alebo "Big J" svoju aktívnu kariéru začala 23. mája 1943. Počas druhej svetovej vojny obstrelovala japonske postavenia na ostrovoch Guam a Okinawa. Počas výsadku na Maršálových ostrovoch bola zaradená ako sprievodná loď lietadlových lodí. "Big J" sa zúčastnila Kórejskej vojny, vojny vo Vietname, občianskej vojne v Libanone a svoje tomahawky pálila aj počas vojny v Perzskom zálive. V r. 1991 bola vyradená zo služby. Od roku 2001 kotví Camdene v štáte New Jersey a tam slúži verejnosti ako múzeum.

Obrázok blogu

Posledna loď tejto triedy je USS Wisconsin. Do služby bola zaradená v apríli 1944. Počas druhej svetovej vojny strielala svoje granáty na Manillu počas Filipínskej výsadkovej operácie. Taktiež sa stala sprievodnou loďou lietadlových lodí počas bojov o Okinawu. Zúčastnila sa Kórejskej vojny a vojny v Perzskóm zálive. Počas svojej kariéry bola niekoľko krát prezbrojovaná ako ostatné lode tejto triedy.

Obrázok blogu

2. a 1. miesto

Celkové prvenstvo patrí Japonskému impériu. Koncom tridsatých rokov minulého storočia pod rúškom tajmostvo Japonci začali stavať najväčšie bitevné lode triedy Yamato.

Dĺžka dvoch lodí tejto triedy bola 263 metrov, šírka cez 38 metrov s ponorom 10 metrov. Ich maximálny výtlak presiahol 72 500 ton a jej posádku tvorilo cez 2800 námorníkov. Maximálna rýchlosť týchto plávajúcich kolosov bola 27 uzlov.

Bitevné lode triedy Yamato boli vyzbrojené deviatími delami kalibru 457mm. Boli umiestené v troch trojdelových vežiach. Jedna bola na korme a dve na prove lode.

Yamato sa zaradila do aktívnej služby v decembri 1941. Počas bojov o Filipíny odolávala náletom amerických lietadiel. V bitke pri ostrove Samar bojovala zo svojím zväzom proti zväzu amerických lietadlových lodí. Potopená bola 07.04.1945 kedy na ňu zautočilo americké letectvo z lietadlových lodí počas prvých dní bojov o Okinawu.

Obrázok blogu

Druhá loď Musashi bola spustená na vodu v decembri 1941 a zapojená do služby bola v auguste 1942. Počas druhej svetovej vojny toho veľa neukázala. Potopená bola 25.10.1944, kedy podľahla náletom amerického letectva pri Filipínach.

Obrázok blogu

Foto:

Obrázok blogu

USS New Jersey, rok 1984

Obrázok blogu

Bismarck

Obrázok blogu

 Vrak Bismarcku, 4800 metrov pod hladinou

"Druhá výprava k vraku Bismarcku sa uskutočnila koncom osemdesiatých rokov. Vedúci výpravy James Cameron po expedícii zverejnil výsledky (spolupracoval s Discovery Chanel), ktoré podporovali tvrdenia preživšej posádky, ktorá tvrdila, že Bismarck sa nepotopil na poškodenia spôsobené ostreľovaním lode, ale bol potopený samotnou posádkou potom, čo loď nebola schopná úniku, aby sa zabránilo zajatiu lode. Pod čiarou ponoru nebola nájdená ani jedna diera, či už od torpéda, alebo delostreleckého granátu. S určitosťou je dokázané, že Bismarcka zasiahlo viacej torpéd, takže trup bol schopný pohltiť väčšinu energie výbuchu torpéd a nedošlo k prerazeniu trupu. Znamenalo by to potvrdenie toho, že trieda Bismarck bola pravdepodobne jedna z najlepších ak nie najlepšia trieda bojových lodí skonštruovaných v dejinách."

Obrázok blogu

USS Iowa

Obrázok blogu

USS Missouri v Pearl Harbour

Obrázok blogu

 Potopenie Musashi

Obrázok blogu

 Richelieu

Obrázok blogu

 Tirpitz

Obrázok blogu

Provy lodí USS New Jersey a USS Wisconsin

Obrázok blogu

Yamato

Igi Hubert

Igi Hubert

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

With fire and sword Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáTroška s histórieMestá, hrady, zámky, kaštiele.Vystúpenia

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu